Tulevaisuuden yritysten tärkein pääoma on asiantuntijuus

EU-parlamentissa hyväksyttiin tällä viikolla aloite, jonka mukaan työntekijöillä on oikeus olla puheluiden, sähköpostien ja muiden viestien tavoittamattomissa vapaa-ajalla, viikonloppuvapailla ja lomapäivinä. Aloitteen mukaan työstä irrottautumisen pitäisi olla perusoikeus ja työajan ulkopuolella työhön tarvittavat viestivälineet pitää saada sulkea ilman seurauksia. Aloitteella tavoitellaan työ ja vapaa-ajan selkeämpää erottamista esimerkiksi lisääntyneen etätyön vuoksi.

Keskinäisen Vakuutusyhtiö Turvan toimitusjohtaja Ville Raunio on myös huomannut ongelman, jota aloitteella pyritään korjaamaan. Raunion mukaan etätyöaika on sekä lisännyt vapautta että muuttanut työtapoja joustavammiksi. Toisaalta se vaatii enemmän niin esimiehiltä kuin työntekijöiltäkin. Johtamisen ja työnteon tulee olla entistä suunnitelmallisempaa.

- Alussa etätyö tuntui monista varmasti vapauttavalta, kun töitä sai tehdä enemmän omassa rytmissä. Uupumus iskee kuitenkin nopeasti yhteisöllisyyden vähennyttyä. Tavallisten kahvipöytäkeskusteluiden puuttuessa esimiesten on oltava aktiivisesti kontaktissa työntekijöiden kanssa. Etäyössä työn ja vapaa-ajan ero häilyy, eikä päivän aikana tule liikkumista lounasravintolaan tai kahvihuoneeseen. Tämä lisää työntekijän vastuuta oman työn suunnittelusta. Etäaikana työtä voi tulla tehtyä liikaa, Raunio sanoo.

Korona-aikana kokonaiskuormitus on kasvanut. Epävarmuus oman työpaikan säilymisestä sekä omasta ja läheisten terveydestä koettelevat ihmisiä. Samalla arkea tasapainottavat harrastukset sekä ystävyyssuhteet ovat saattaneet jäädä pois. Raunio huomauttaakin, että uupumus ei johdu välttämättä vain juuri etätyöstä.

- Työnantajat voivat omalta osaltaan pyrkiä helpottamaan tilannetta viestimällä avoimesti ja ennakoivasti. Yrityksen tilanne pitää olla kaikille selvä. Avoimuus luo luottamusta jatkuvuutta kohtaan. Arjesta olisi myös tärkeää löytää isoja ja pieniä onnistumisia, joita juhlia – vaikka sitten virtuaalisesti. Näitä voivat olla uuden asiakkuuden saaminen tai projektin eteneminen. Tärkeää on saada ihmiset sitoutumaan liikkeeseen.

Vaikka tällä hetkellä paikkariippumaton työ sekä digitaaliset palvelut ovat trendejä, tulevaisuudessa mahdollisuus joustavuuteen ja fyysiseen läsnäoloon voivat Raunion mukaan olla kilpailuetu niin asiakaspalvelussa kuin työelämässä.

- Hyvä palvelu ei tarkoita kaikille samaa. Eihän ruokakaupassakaan kaikki käytä itsepalvelukassaa. Emme Turvassa esimerkiksi ole poistamassa konttoriverkostoamme, koska haluamme panostaa asiakaskokemukseen. Tulevaisuudessa asiantuntemus myös korostuu entistä enemmän. Eivät ihmiset jonota konttoriin kysymään, onko heidän vakuutuksensa voimassa – se voidaan hoitaa verkkopalvelussakin. Sen sijaan laadukkaiden asiantuntijapalveluiden rooli korostuu, ja ihmiset odottavat helppoa ja yksilöllistä palvelua.

- Tällä hetkellä tilanne voi olla se, että uudet työntekijät eivät ole välttämättä tavanneet kollegojaan kertaakaan. Yritysten on katsottava tulevaisuuteen ja suunniteltava muitakin kohtaamisia kuin pikkujoulut tai kesäpäivät kerran vuodessa, Raunio kiteyttää.

Oletteko te Suomen Innostavin työpaikka? Lue lisää ja hae mukaan!

Keskinäisen Vakuutusyhtiö Turva pokkasi Suomen innostavimpien työpaikkojen kisassa Suurin nousija -tunnustuksen. Toimitusjohtaja Ville Raunion mukaan hyvän tuloksen takaa löytyvät syksyllä 2019 tehty arvojen selkeyttäminen sekä laadukkas esimiestyö,…

Keskinäisen Vakuutusyhtiö Turva pokkasi Suomen innostavimpien työpaikkojen kisassa Suurin nousija -tunnustuksen. Toimitusjohtaja Ville Raunion mukaan hyvän tuloksen takaa löytyvät syksyllä 2019 tehty arvojen selkeyttäminen sekä laadukkas esimiestyö, johon on panostettu erityisesti korona-aikana.

Previous
Previous

Uusi normaali – Miltä näyttää työilmasto kriisien keskellä?

Next
Next

Kohti mielekästä ja merkityksellistä työelämää